آب ، آب ، زندگی

آب مایه حیات است ، در حفظ آن کوشا باشیم

آب ، آب ، زندگی

آب مایه حیات است ، در حفظ آن کوشا باشیم

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۱۸ مهر ۹۵، ۱۸:۰۰ - میم بانو
    :)
  • ۱۵ اسفند ۹۴، ۲۱:۲۶ - ناشناس
    جالبه
نویسندگان
پنجشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰ ب.ظ

اب و کشاورزی

Image result for ‫اب‬‎

مشاور استاندار خوزستان در امور آب گفت: بحران آب کشور با مصارف بهینه در بخش مصارف شرب و صنعتی به راحتی حل نمی‌شود اما در بخش کشاورزی می‌توان گام‌های موثری برداشت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دکتر مهدی قمشی، با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در کشور بیش از ظرفیت آب‌های قابل دسترسی است، اظهار کرد: زمانی که بیش از حد مجاز از ظرفیت آب‌ها استفاده شود، تنش و فشار عظیمی به محیط زیست وارد و مسائل زیست محیطی نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: تاکنون ارزشی برای تالاب‌ها و دریاچه‌ها قائل نبوده‌ایم و تنها به مصرف بیش از اندازه از آب و افزایش تولید فکر می‌کردیم. در حقیقت جنبه‌های تولید پایدار در نظر گرفته نشده واز این رو اولین ضربه به محیط زیست به صورت بحران نمایان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح‌کرد: مسئله آب در کشور به طور یقین به بحران تبدیل شده و بسیاری از تالاب‌ها را از دست داده‌ایم. اگر تالاب شادگان تاکنون از بین نرفته، تاحدودی به علت زه‌آب‌های نیشکر است و این تالاب به بهای سنگین شور شدن تاکنون خشک نشده است.

وی با اشاره به این‌که وضعیت خوزستان نسبت به سایر استان‌ها بهتر است، عنوان‌کرد: بسیاری از تالاب‌ها در سایر نقاط کشور از دست رفته‌اند و نمونه بارز آن دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه خاورمیانه است و این مسائل نتیجه توجه کردن به مسائل جنبی و توجه صرف به مسائل شخصی است و باید مصرف را به درستی مدیریت کرد تا بتوان از بحران نجات یافت.

قمشی در خصوص راهکارهای حل بحران آبی کشور گفت: اکنون بیش از 90 درصد آب شیرین قابل دسترسی، صرف مصارف کشاورزی می‌شود. راندمان آبیاری در کشور حدود 30 درصد است و این به معنی استفاده نادرست از آب است؛ باید راندمان آبیاری را از 30 درصد به 60 درصد ارتقاء دهیم که این امر به راحتی با تغییر آبیاری‌های سنتی به آبیاری‌های مکانیزه قابل دسترسی است./س
  • نفیسه قربانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی